En aquesta guia, destinada als organismes subscriptors del Servei de Certificació de l'AOC (SCD), t'expliquem com funciona tot el procés de sol·licitud de certificats a l'AOC, des que l'organisme es constitueix com a subscriptor fins que sol·licita i rep els certificats.

Conceptes clau del Servei de Certificació Digital (SCD)

Prestadors de serveis de certificació: són entitats autoritzades per emetre certificats digitals i que garanteixen la veracitat de les dades que hi contenen.  Aquests prestadors han de complir amb la normativa vigent sobre signatura electrònica i són supervisats pel Ministerio de Transoformación Digital y de la Función Pública. L'AOC és un prestador de serveis de certificació qualificat.

Certificat digital: un certificat digital és un mitjà electrònic per a la identificació segura de persones tant físiques com jurídiques a Internet. Permet la identificació a llocs web, la realització de gestions en línia i la signatura digital de documents amb validesa legal. Emès per autoritats reconegudes, vincula una clau pública amb una identitat, garantint la identificació de l’emissor, la integritat de la transacció, la irrefutabilitat dels compromisos i la confidencialitat de la comunicació.

Ens subscriptors: són els organismes del sector públic català donats d'alta al Servei de Certificació Digital de l'AOC i que poden sol·licitar certificats a l'AOC.

Entitat de Registre T-CAT: són organismes autoritzats a emetre certificats digitals per a les administracions públiques que tenen assignades. Algunes Entitats de Registre són, per exemple, els Consells Comarcals, que emeten els certificats digitals als organismes de la seva comarca.

Alguns certificats, per la seva naturalesa, només són emesos per l'Entitat de Registre de l'AOC (com són els certificats de Pseudònim i els de Representant).

Rols del servei de Certificació Digital de l'AOC: quan parlem de rols del SCD parlem de les diferents persones que intervenen en el procés de sol·licitud dels certificats. Els Rols són: 

  • Responsable del servei: persona de contacte amb l'AOC i encarregada de lliurar els certificats.
  • Certificador de dades: persona que garanteix la veracitat de les dades en les sol·licituds de certificats.
  • Sol·licitant de certificats personals i d'aplicació: persona que pot demanar l'emissió, renovació o revocació de certificats personals o d'aplicació (en funció de si és sol·licitant de certificats personals o d'aplicació).  

Fitxa de subscriptor: és el document a través del qual l'organisme subscriptor defineix els rols del seu personal per a la gestió del Servei de Certificació Digital de l'AOC. Amb el primer enviament de la fitxa a l'AOC, l'organisme sol·licita l'alta al servei i amb els posteriors enviaments comunica qualsevol canvi. La fitxa s'ha d'actualitzar cada dos anys tant si hi ha canvis com si no.

Carpeta del subscriptor: la Carpeta del Subscriptor és l'espai web que el Consorci AOC ofereix als responsables del servei per gestionar el lliurament de certificats personals i la generació de certificats d'aplicació per al seu organisme.

Quins certificats emet l'AOC a les administracions públiques catalanes?

L'AOC emet els següents tipus de certificats a les administracions públiques:

  • Certificats d'empleat i treballador públic d'una organització (en targeta i en programari)
  • Certificats de Representant d'una organització
  • Certificats de Pseudònim
  • Certificats d'Aplicació
  • Certificats de Segell electrònic

Consulta la llista detallada al Catàleg de Certificats Digitals de l'AOC.

Quin cost tenen els certificats de l'AOC?

Consulta el cost concret de cada certificat a Preus públics del Servei de Certificació Digital de l'AOC (Seu electrònica AOC). El preu variarà segons si el certificat es demana en termini urgent o ordinari (Més informació sobre els terminis a Quin és el termini d'emissió dels certificats digitals?)

Quins organismes poden sol·licitar certificats a l'AOC?

El Servei de Certificació Digital de l'AOC està adreçat a tots els organismes que pertanyin al sector públic català i els seus organismes vinculats que vulguin proveir de certificats al seu personal o als seus sistemes, segons la definició de l’àmbit d’aplicació d’aquest que regula l’article 2.1 de la Llei 29/2010.

Per a més informació, pots consultar les Condicions específiques del servei de certificació digital disponibles a Condicions de prestació dels serveis AOC.

Com demanar l'alta al Servei de Certificació digital de l'AOC?

 Cal seguir alguns passos per poder demanar l'alta al servei i així poder ser un ens subscritptor:

1. Adherir-se a EACAT, en cas que l'organisme no ho estigui. Informació a Com adherir-se a EACAT?

2. Donar d'alta a EACAT els usuaris que intervindran al procés de sol·licitud i emissió dels certificats, per tal que un cop rebuda la fitxa de subscriptor, des de l'AOC es puguin assignar els rols corresponents a cada usuari. L'alta dels usuaris la realitzarà el gestor d'usuaris d'EACAT de l'organisme.

3. Enviar la fitxa de subscriptor per correu electrònic seguint els passos de:  Alta al servei de certificació digital de l’AOC (Primer enviament de la fitxa d’ens subscriptor).

Com se sol·liciten els certificats?

Un cop aprovada l'alta de l'organisme com a ens subscriptor, des del Consorci AOC farem algunes accions per tal que des del nou ens subscriptor pugueu fer les sol·licituds a través d'EACAT:

  • Assignarem els permisos a EACAT dels sol·licitants, certificadors i responsables de servei.
  • Lliurarem els certificats digitals de sol·licitants, certificadors i responsable i codis PIN i PUK per correu postal, en enviaments separats.
  • Activarem el servei de certificació digital a EACAT a l'ens per tal que puguis fer les noves sol·licituds de certificats de manera totalment digital.
  • Autoritzarem el Responsable del servei per tal que pugui accedir a la Carpeta del Subscriptor per al lliurament dels certificats de l'organisme.

Trobaràs tota la informació sobre com demanar els certificats a Sol·licitud de certificats digitals a través d'EACAT.

Què passa un cop se sol·liciten els certificats?

Si en rebre la sol·licitud, es detecta algun error (per exemple, que algun certificat sol·licitat ja existeix), el Responsable de Servei de Certificació Digital rebrà un correu d'avís, i la sol·licitud no es processarà.

Si no es detecta cap error en la sol·licitud enviada:

  1. Registre de la sol·licitud a EACAT: es registrarà a l'Entitat de Registre T-CAT (ER T-CAT) corresponent. Pots consultar l'ER destinatària de la sol·licitud a l'assentament generat a EACAT.
  2. Aprovació i emissió des de l'ER T-CAT:  el següent pas és la revisió per part de la persona amb el rol d'aprovador dintre de l'ER T-CAT que, si no detecta cap error evident en les dades del certificat sol·licitat, l'aprovarà (Per a més informació consulta els terminis).
     
    • En cas de les T-CAT en programari (T-CAT P), un cop aprovada, ja estarà pendent de l'emissió per part del responsable de l'ens subscriptor (organisme sol·licitant).
    • En cas de les T-CAT en targeta, a més de l'aprovació, l'ER T-CAT haurà de generar el certificat físic i enviar-lo.
  3. Lliurament del certificat: a continuació, el Responsable de Servei de l'ens Subscriptor rebrà un correu electrònic informant que el certificat està pendent de lliurar. Haurà de fer, a través de la Carpeta del Subscriptor, el lliurament del certificat personal o la descàrrega en cas d'un certificat d'aplicació.

Quin és el termini d'emissió dels certificats digitals?

El termini (excepte en el cas dels certificats de representant i pseudònim*) és:

  • Servei ordinari: 16 dies laborables
  • Servei urgent: 4 dies laborables

*Certificats de representant i pseudònim:

  • Servei ordinari: màxim 20 dies laborables.
  • Servei urgent (Només aplicable a renovacions o en cas de pèrdua, robatori, etc.): 4 dies laborables. Es limita a cinc peticions per organisme i setmana.

Com modificar la fitxa de subscriptor? (Canvis en els rols, en les dades de l'organisme)

Cada cop que hi hagi un canvi en les dades de l'organisme o de les persones que intervenen en el procés de sol·licitud de certificats, cal modificar la fitxa. 

Consulta com fer-ho a Actualització de la fitxa de subscriptor

Reenviament de la fitxa de subscriptor cada dos anys

Segons les condicions del Servei de Certificació Digital de l'AOC, els organismes han d'enviar la "Fitxa del Servei" cada 24 mesos, fins i tot si no hi ha canvis.

Consulta com fer-ho a Reenviament de la fitxa de subscriptor.

Recursos per als ens subscriptors i el titulars dels certificats

Formació

L'AOC realitza diferents tipus de formacions en línia a través del CAMPUS AOC. En cas de la T-CAT s'ofereix el Curs pels responsables del Servei de Certificació Digital (SCD) dels Ens subscriptors.

Suport als usuaris

Des de l'AOC posem a disposició dels usuaris un Portal de Suport per a cada servei. En aquests portals trobaràs FAQ's, manuals i altres recursos que donen resposta a la majoria de dubtes que poden sorgir. 

El Portal de Suport del Servei de Certificació digital té com a URL https://suport-tcat.aoc.cat.  Si no trobes la resposta al teu dubte o incidència, pots contactar amb el Centre d'Atenció a l'Usuari, que t'atendrà de dilluns a divendres de 8 a 19h, excepte festius. 

Blog AOC

Si vols estar al dia de les novetats de l'administració electrònica i dels diferents serveis de l'AOC, pots accedir al nostre blog a www.aoc.cat/blog. Si hi ha novetats al Servei de Certificació Digital les publiquem al Blog de Certificació digital.

Blog AOC

Estat dels serveis AOC

A www.aoc.cat/estatserveis trobaràs publicades les incidències i intervencions programades dels serveis del Consorci AOC. Et pots subscriure per tal de rebre avisos quan es facin publicacions en un servei concret o en tots. 

Procediments d'arxiu i seguretat 

 

Procediment de seguretat de les Entitats de Registre i Ens Subscriptors

Procediment d'arxiu de les Entitats de Registre i Ens Subscriptors

Auditories del Servei de Certificació Digital

L'AOC realitza auditories de supervisió i control per avaluar el compliment de la normativa i els procediments establerts. Amb caràcter general, les auditories es realitzen cada dos anys. 

Trobaràs tota la informació a Auditoria - Ens subscriptors d'aquest portal de suport.

Normativa aplicable

Consulta les Condicions, polítiques de certificació i declaracions de pràctiques vigents.

 

 

Et podria interessar