Si ets un treballador o treballadora d'una administració catalana i necessites un certificat T-CAT, has de parlar amb la persona responsable de servei de certificació digital del teu organisme per tal que en gestioni la sol·licitud.

L’emissió de certificats digitals és una de les funcions del Consorci AOC, adreçada a proveir de certificats digitals al personal de les administracions públiques catalanes i als seus sistemes.
Per poder sol·licitar certificats al Consorci AOC l’organisme ha de ser un ens subscriptor dels Serveis de Certificació Digital de l’AOC.
Cada ens subscriptor s’encarregarà de la sol·licitud i lliurament dels certificats dels seus treballadors i dels seus sistemes. Les persones amb competències en l'organisme per sol·licitar, certificar les dades de les sol·licituds i lliurar els certificats, així com els seus suplents, s’inclouen a la fitxa d'ens subscriptor.

Els passos a seguir per donar-se d’alta són els següents:

1. Adhesió a EACAT

Per poder ser usuari dels serveis de l’AOC, en aquest cas, del Servei de Certificació Digital (T-CAT), els organismes han d’estar adherits a EACAT.

Excepcionalment, els ens sanitaris que necessiten un certificat d’aplicació de l’AOC per als projectes “Recepta electrònica”, “Història Clínica Compartida”, Xarxa SISCAT, etc., no necessiten adherir-se a EACAT si és només per a obtenir aquest certificat. A l'apartat "Sol·liciteu el servei" al web de l'AOC trobareu com sol·licitar el certificat d'aplicació per als ens sanitaris.

Si el teu organisme encara no està adherit a EACAT, és necessari fer la sol·licitud d'adhesió tot seguint els passos que trobaràs a Com adherir-se a EACAT?

2. Alta a EACAT dels usuaris que intervindran en el procés de sol·licitud, certificació de dades i lliurament dels certificats.

Quan l’organisme ja està adherit a EACAT el gestor d’usuaris d'EACAT ha de donar d’alta, a través de l'apartat "Configuració" els usuaris que intervindran en el procés (pots consultar la funció de cada rol a l'apartat "Informació complementària: Rols del Servei de certificació digital" que trobaràs més a baix), per tal que des del Servei de Certificació Digital puguin assignar-li els rols corresponents al servei de Certificació digital quan rebin la fitxa de subscriptor. Més informació a Com donar d'alta un usuari d'EACAT.

El Servei de Certificació Digital a EACAT disposa d'una sèrie de rols que només es gestionen des de l'AOC a través de l'enviament de la fitxa de subscriptor: Responsable de servei, Sol·licitant de certificats personals, Sol·licitant de certificats d'aplicació i Certificador (els podreu veure des d'EACAT, però no els podreu assignar). 

3. Primer enviament de la fitxa de subscriptor

Un cop donats d'alta a EACAT els usuaris que intervindran al procés de sol·licitud i emissió de certificats, cal enviar signats digitalment* per correu electrònic a scd@aoc.cat:

* En cas de no disposar de cap certificat, també es poden enviar els documents amb signatura manuscrita a:

Consorci AOC
Serveis de Certificació Digital (SCD)
Carrer Salvador Espriu 45-51
08908 – L'Hospitalet de Llobregat

Des del Consorci AOC farem les següents accions:

  • Assignarem els permisos a EACAT dels sol·licitants, certificadors i responsables de servei.
  • Lliurarem els certificats digitals i codis pin i puk per correu postal, en enviaments separats.
  • Activarem el servei de certificació digital a EACAT a l'organisme per tal que puguis fer les noves sol·licituds de certificats de manera totalment digital.
  • Autoritzarem al Responsable del servei per tal que pugui accedir a la Carpeta del Subscriptor per al lliurament dels certificats de l'organisme.

4. Ja sou usuaris del Servei de Certificació Digital i ja podeu demanar certificats a través d'EACAT

Un cop enviada la primera fitxa del subscriptor i rebuts els certificats T-CAT sol·licitats en el punt anterior, l'organisme ja ho té tot a punt per sol·licitar i gestionar les seves T-CAT a través d'EACAT. 

Més informació sobre tot el procés: Guia completa del Servei de Certificació Digital

 

Informació complementària: Rols del servei de certificació digital

Responsable del servei. El responsable de servei actua com a enllaç entre l’ens i la seva Entitat de Registre T-CAT. Entre les seves funcions, es responsabilitzen de lliurar els certificats digitals als titulars, de fer-los signar la documentació legal, d’arxivar-la convenientment i també d’informar-los de les seves obligacions i responsabilitats. Cal que hi hagi un mínim de dues persones amb el rol responsable del servei de certificació digital, però poden haver-hi tots els que es desitgin per tal de garantir la continuïtat del servei. Recomanem que siguin persones amb un rol de gestió dintre de l'organització i no un perfil d’elevat grau de responsabilitat.
Certificador de dades. El certificador de dades es responsabilitzarà de justificar la veracitat de les dades de les sol·licituds de certificats. Recomanem que aquest rol sigui el perfil de l’ens amb capacitat per donar fe de les dades personals que ha de contenir el certificat digital. Per exemple: el/la secretari/ària d’un ajuntament, el/la cap de recursos humans o càrrecs similars. Cal que hi hagi un mínim de dues persones amb el rol de certificador, però poden haver-hi tots els que es desitgin per tal de garantir la continuïtat del servei.
Sol·licitant de certificats personals. Persones amb autoritat dins de l’ens per sol·licitar l’emissió, renovació i revocació de certificats personals o d’entitat (p. ex. l’alcalde, tinent d’alcalde o un regidor a l’ajuntament, o el director de serveis d’un departament de la Generalitat). Cal que hi hagi un mínim de dues persones amb el rol de sol·licitant de certificats personals, però poden haver-hi tots els que es desitgin per tal de garantir la continuïtat del servei.

 – Sol·licitant de certificats d’aplicació. Persones amb autoritat dins de l’ens per sol·licitar l’emissió, renovació i revocació de certificats de dispositiu (p. ex. el/la cap d’informàtica). Cal que hi hagi un mínim de dues persones amb el rol de sol·licitant de certificats de dispositiu, però poden haver-hi tots els que es desitgin per tal de garantir la continuïtat del servei.

 – Editor de sol·licituds. Persones que poden emplenar, tot i que no signar, sol·licituds d’emissió, renovació i revocació de certificats digitals a través de l’EACAT, de forma que quedin preparades per a la signatura d’un usuari amb el rol de sol·licitant de certificats. Recomanem que els editors de sol·licituds siguin de perfil administratiu i que hi hagi un mínim de dues persones amb aquest rol, tot i que poden haver-hi tots els que es desitgin per tal de garantir la continuïtat del servei.

 NOTA: els rols "sol·licitant" i "certificador" són incompatibles, i és recomanable què hi hagi un mínim de dues persones en cada rol.

 

Et podria interessar